Nie opadły jeszcze emocje związane z dodatkiem Ścieżka Mocy (w Polsce nawet się nie zaczęły, bowiem cały czas czekamy na premierę), a FFG już zaskoczyło graczy zapowiedzią następnego dodatku – Across the Galaxy.

A w nim, poza kartami w znaczniej mierze nawiązującymi do Hana Solo (ale nie tylko), czeka nas kilka bardzo ciekawych nowości.

Plotki i mody

Pierwszą z nich jest nowy rodzaj Ulepszeń – Mody (Modyfikacje? Moduły?). Od dotychczasowych różnią się tym, że nie są dołączane do postaci, a do Wsparć (najczęściej pewnie będą to pojazdy). Pierwszy Mod, który zobaczyliśmy (więcej o nim za chwilę) każe przypuszczać, że ten rodzaj Ulepszeń oferować może znacznie lepsze kostki, niż w przypadku kart dołączanych do postaci. Jednak czy rozwijanie Wsparć zamiast postaci okaże się skuteczne? Zobaczymy.

Kolejną nowością, która została zapowiedziana, a która zapowiada się niezwykle ciekawie, to Plotki (Fabuły) z ujemnymi punktami! Oczywiście zapłacić będzie trzeba za nie na pewno jakimiś negatywnymi efektami, ale wystarczy pomyśleć o tych wszystkich paringach, które do tej pory były niemożliwe, by być naprawdę podekscytowanym.

A teraz przejść można do krótkiej analizy zapowiedzianych karty…

Han Solo, Independent Hotshot

Zaczynamy z grubej rury, czyli od samego Hana Solo ze swoich młodzieńczych lat, kiedy to nie wyglądał jeszcze jak Harrison Ford, ale do złudzenia przypominał Aldena Ehrenreicha.

Zmiana ta najwyraźniej mu służy, bo od razu stał się bardziej żywotny. Do tego ma bardzo dobrą kostkę po raz pierwszy pozbawioną płatnych ścianek. Co więcej, jego Special, nie dość, że zadaje sensowne obrażenia, to może jeszcze generować zasoby (w taliach bohaterów), lub pozbawiać zasobów przeciwnika (w taliach złoczyńców).

No tak, być może najciekawszym aspektem nowego Hana jest fakt, iż jest on postacią neutralną, co otwiera dla niego bardzo wiele możliwości. Aczkolwiek niestety jedną też zamyka… Otóż Han świetnie dogadywać mógłby się z Hondo, ale że obaj się neutralni, bardzo ogranicza to pulę kart, których można używać oraz osłabia Speciala Hana. Pozostaje zatem parowanie go z Poe Dameronem czy Yodą (ileż oni razem zasobów mogą zarabiać), lub też Snokiem, Ahrindą Pryce… lub Greedo – to dopiero byłaby drużyna 🙂 Ocena: 5

Black Sun Blaster Pistol

Przy okazji zapowiedzi Across The Galaxy, FFG zapowiedziało także, że pojawi się więcej kart „promujących” konkretne postaci, czy typ postaci. Pistolet blasterowy Czarnego Słońca jest tego świetnym przykładem.

Już sam z siebie jest całkiem przyzwoity (brak płatnych ścianek, 50% szans na zadanie co najmniej 2 obrażeń), ale w rękach neutralnej postacie zyskuje jeszcze bardziej (otrzymując Przepisanie).

Sęk w tym, że pod dostatkiem mamy już całkiem silnych broni o koszcie 3. Niestety mało która z nich przebiła się do najlepszych talii, szczególnie jeśli mowa o broniach wspierających obrażenia dystansowe. Szansą tego pistoletu może być fakt, że najwięcej robi na Specialach, a te jak wiadomo, ładnie się chainować potrafią. Tym niemniej na razie nie skaczę z radości na widok kolejnego pistoletu, bo moim zdaniem jest za drogi. Ocena: 4-

Indifferent

A oto kolejna karta skrojona na neutralną miarę. Jeszcze do niedawna Hondo dałby się za nią pokroić, ale dziś, kiedy mamy już tak dużo kontroli obejmującej więcej, niż jedną kostkę, Indifferent nie robi już takiego wrażenia.

Tym niemniej karty też nie skreślam, bo coś mi mówi, że pojawią się kolejne rzeczy (np. jakaś Plotka) promująca w 100% neutralne decki. I choć nawet teraz neutralnej kontroli nie brakuje, to kolejna na pewno nie zawadzi. Ocena: 3

Bardziej zastanawia mnie, jakie inne neutralne postaci mogą jeszcze do nas zawitać. Jakie są wasze typy w tej materii? Qi’Ra? Beckett? A może młody Lando?

Iden Versio, Inferno Squad Commander

Dopiero co zastanawiałem się, kiedy w grze zobaczymy postacie znane z Battlefronta II (i towarzyszącej mu książki Inferno Squad), a tutaj okazuje się, że FFG nie tylko usłyszało moje pytanie, ale zdecydowało się odpowiedzieć!

Oto Iden Versio, wciąż jeszcze po stronie Imperium, co jej najwyraźniej służy. Mamy tutaj bowiem świetny stosunek jakości (jak ja lubię podwójny Focus) i żywotności do ceny!

Ale najważniejsza zdaje się być jej zasada, która ukróci wszelkie oszustwa na akcjach po stronie przeciwnika! To może wywrócić grę do góry nogami, bo po raz pierwszy mamy tak zdecydowaną odpowiedź na wszelkie Sabinki, Force Speedy czy tony Ambushów. Wcześniej zastanawiałem się też, z kim można połączyć nowego, młodego Hana? Do Iden pasuje idealnie! Aczkolwiek i tak bardziej podoba mi się wizja grania jej z Mateczką Talzin i odpowiednią Plotką. Żałuję tylko, że na dwóch kostkach nie mieści się z DJem. Przy wykluczeniu oszustw byłby on w stanie usuwać dużo więcej fajnych kości. Ocena: 5+

TIE Fighter

Jak doskonale wiemy (a jak nie wiemy, to właśnie się dowiadujemy) Iden zaczynała jako wybitna pilotka myśliwców TIE, nic więc dziwnego, że w najnowszym dodatku zobaczymy jej zabawki.

Patrząc tylko na ich koszt i kostkę nie są one niczym nadzwyczajnym, ale dodając do tego zasadę, otrzymujemy jeden z najciekawszych pojazdów w grze. Po pierwsze ma on Ambush (zupełnie nie rozumiem czemu, ale biorę), po drugie w talii można mieć ich aż 4 sztuki (czyżby jedna z bardziej wartościowych eRek dodatku?), ale i na tym nie koniec. Wiemy, że siła TIEów leżała w ich przewadze liczebnej i właśnie to mamy odzwierciedlone w jego zasadzie. Otóż po tym, jak wystawi się jednego TIE Fightera, można z decku wyszukać następnego! I swarm gotowy. A jeśli martwicie się o brak zasobów, to chyba nie widzieliście jeszcze w akcji Thrawna ze Snokiem i tego, w jakim tempie zasoby te potrafią generować. W tym przypadku eskadra TIEów w pierwszej turze nie będzie niczym nadzwyczajnym.

Jedyną ich słabą stroną wydaje się tylko jedna czarna ścianka z pistoletem, więc dobrze byłoby mieć coś, lub kogoś, kto oferuje ich więcej i do kogo mogą się podczepić. Tym niemniej pomysł i sama karta bardzo mi się podobają. Ocena: 4+

Triple Laser Turret

A oto pierwszy ze wspominanych już Modów, czyli Ulepszeń zagrywanych na Wsparcie, w tym przypadku na Pojazdy.

Jeśli karta o takim koszcie, kostce i zasadzie dołączana byłaby do postaci, stałaby się podstawą bardzo wielu decków, a także pewnie jedną z najdroższych Legend (nie mogłaby być niczym innym). I własnie na tym opieram moje wcześniejsze przypuszczenie, że Mody, przez wzgląd na swoje ograniczenia w wykorzystaniu, będą oferowały znacznie silniejsze kostki i zasady w stosunku do zwykłych Ulepszeń.

Czy to coś zmieni i będą one faktycznie grywalne? Czy talie na Pojazdy znajdą czas, miejsce i chęci, by zamiast wystawiać kolejną zabawkę, ulepszać to, co już wystawiły? Z jednej strony wydaje się to fajna opcja, bo Pojazdy, czy ogólnie Wsparcia spadają dużo rzadziej, niż postacie. Ale z drugiej, karta taka miejsce w decku uzyskałaby pewnie kosztem Pojazdów właśnie, a im ich mniej, tym większa szansa, że nie podejdą, a Mody będą na ręce martwą kartą czekającą na lepsze czasy.

Także mnie na razie nie przekonują (ciekawe, czy ogólna niechęć do Pojazdów ma tutaj coś do rzeczy ;)). Ocena: 3

Kit Fisto, Shi-Cho Master

Po Aayali czy Plo Koonie przekonaliśmy się już, że nie tylko śmietanka Jedi może być w Przeznaczeniu bardzo, ale to bardzo grywalna. Kit Fisto idealnie wpisuje się w ten trend. Przy koszcie zaledwie 16 punktów otrzymujemy nie tylko kostkę, która ma aż trzy ścianki z obrażeniami (w tym jedną trójkę), ale też podwójny Focus.

Jednak najciekawszy element Kita, to zasada, która pozwala mu blokować obrażenia za usuwanie własnych kostek (postaci i ulepszeń). Z jednej strony nie wydaje się to nic nadzwyczajnego, bo owszem, Fisto przedłuża sobie życie, ale tym samym ogranicza sobie możliwości ofensywne, ale z drugiej, można wyobrazić sobie wiele sytuacji, w których zasada ta może się bardzo przydać. Najbardziej oczywista, to wykorzystanie kostek z plusami, których nie ma już jak zagospodarować inaczej.

Jedyny problem, jaki u Kita widzę, to brak oczywistych paringów dla niego. Jest już wiele bardzo silnych, niebieskich duetów, czy tercetów, a Mistrz Shi-Cho nie wydaje się pasować do któregokolwiek z nich. Oczywiście można go łączyć z Yoda, ale Qui-Gon w tej roli sprawdzi się lepiej. Można nim grać wraz z Aayalą, ale czy będzie lepszy od Rey? Kanan? Stara Rey? Wszyscy mają chyba ciekawsze zestawienia. A wychodząc poza kolor niebieski jest jeszcze gorzej. A może by macie pomysły, z kim Kita łączyć? Ocena: 4

Into Exile

A oto karta, którą ocenić mi najtrudniej.

Jej zasada wydaje się niezwykle ciekawa i potencjalnie bardzo silna, ale na chwile obecną ciężko znaleźć mi dla niej sensowne zastosowanie. Poza jakimiś wybitnie sytuacyjnymi zagrywkami, to jedynie mill może chyba z tej karty mieć korzyść (a i to dopiero w końcówkach).

Nie mogę jednak wykluczyć, że w nadchodzącym dodatku pojawią się karty (czy postaci), które z Into Exila będą się świetnie kombować. Aczkolwiek wtedy może się okazać, że to Wydarzenie jest aż za mocne.

Tym niemniej na chwilę obecną nie jestem do niego zupełnie przekonany. Ocena: 3-

Co jeszcze w Across the Galaxy?

I to już wszystkie karty, jakie zostały zaprezentowane, ale jak to zwykle bywa, kilka ciekawostek zdradziło także pudełko nowego dodatku. Widzimy na nim kostkę, która ewidentnie należy do nowego Vadera, a jedna z jej ścianek to trzy, bezkosztowe obrażenia, a to znaczy, że jest dobrze 🙂

Poza tym dostaniemy też najwyraźniej nowego BB-8, tym razem w kolorze czerwonym.

Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że premiera dodatku będącego zwieńczeniem drugiego bloku kart, zapowiedziana jest na listopad. Data polskiej premiery nie jest jeszcze znana.

Źródło: odnośnik.