Stało się! Od dawna przepowiadana i przez wielu bardzo wyczekiwana reedycja najbardziej popularnej gry figurkowej z uniwersum Gwiazdnych Wojen została oficjalnie ogłoszona przez Fantasy Flight Games.
Druga edycja Star Wars X-wing
Rzecz miała miejsce 1 maja na konferencji Hyperspace Report, podczas której FFG przedstawiło swoje plany związane z wszystkimi tytułami osadzonymi w realiach SW. Niewątpliwie temat X-winga był najważniejszy.
A zatem konkrety dotyczące wprowadzenia na rynek Star Wars X-wing (Second Edition):
- premiera najprawdopodobniej pod koniec III kwartału bieżącego roku;
- dystrybucja w Polsce oraz oficjalne wsparcie turniejowe – wydawnictwo REBEL;
- pierwsza fala produktów zawiera zestaw podstawowy, zestawy do konwersji statków dla Imperium, Rebelii, Szumowin, oraz kilka statków (X-wing, Y-wing, TIE/ln, TIE Advanced, Protectorate Starfighter, Firespray-31);
- przedsmak drugiej edycji otrzymamy w zapowiedzianej już wcześniej XIV fali statków, które będą zawierać komponenty zarówno do pierwszej, jak i drugiej edycji gry;
- przedsprzedaż w większości sklepów od zaraz.
Specjalna aplikacja
Wraz z pierwszą falą produktów w nasze ręce zostanie oddana aplikacja do budowania eskadr, dostępna on-line oraz na urządzeniach mobilnych, która będzie dla graczy domyslną „deską kreślarską”, a dla deweloperów będzie platformą umożliwiająca bilansowanie gry. Jest to ściśle związane z faktem, iż w drugiej edycji nie znajdziemy na kartach pilotów i rozwinięć żadnych kosztów punktowych, a same karty pilotów nie posiadają nadrukowanych slotów rozwinięć. Pozwoli to twórcom gry na elastyczne i błyskawiczne odpowiadanie na braki równowagi w grze poprzez zmiany kosztów kart, oraz dostępności rozwinieć dla poszczególnych statków.
Aplikacja ta będzie równiez pomagała graczom w wyborze alternatywnych formatów gry.
Stare a nowe
Większość pytań rodzących się przy okazji tego ogłoszenia to kwestie przejścia ze „starego” do „nowego” X-winga. W skrócie wygląda to następująco:
- wszystkie modele pierwszej edycji gry będą miały zastosowanie w edycji nowej;
- karty pilotów i rozwinięć z pierwszej edycji gry nie będą miały zastosowania w edycji drugiej, to samo dotyczy części komponentów (kartoniki, wskaźniki manewrów, wybrane żetony oraz przynajmniej część wzorników manewrów, talia obrażeń);
- zestawy konwertujące dla frakcji będą zawierały wszystko co potrzebne, aby móc uzdatnić statki do gry w nowej edycji (kartoniki, wskaźniki manewrów, karty pilotów i rozwinięć, żetony, nowy rozmiar podstawek 6x6cm dla wybranych statków);
- zestaw podstawowy, poza statkami, wprowadzi do gry nowe wzorniki manewrów (posiadające istotną podczas rozgrywki linię środkową), nową talię obrażeń, nowe żetony, niespotykane wcześniej tryby rozgrywki dla komponentów z zestawu startowego, no i rzecz jasna- nowe zasady gry!
Zmiany w zasadach
No własnie, zasady gry ulegają istotnym zmianom, choć śmiało można powiedzieć, że gra nie straci swojej tożsamości, a większość graczy z pewnością doceni zwiększenie nacisku na najbardziej charakterystyczne aspekty mechaniki gry.
Do najważniejszych zmian w zasadach należeć będą m.in:
- zasadnicza poprawa balansu w kluczowych aspektach rozgrywki;
- uproszczenie reguł;
- wprowadzenie Mocy jako dodatkowego współczynnika u wybranych pilotów, który wpływa na modyfikacje kości oraz umożliwia korzystanie ze specjalnych zdolności;
- stopnie trudności akcji – niektóre akcje są „czerwone” i skutkują stresem;
- akcje łączone – kombinacje akcji, które często uwzględniają akcje „czerwone” (wbudowany efekt „na granicy Ryzyka”);
- zmiana wieżyczek z bronią podstawową na zróżnicowane ruchome pola rażenia, analogicznie do Lancera;
- upowszechnienie akcji Przeładowania i Zmiany pola rażenia;
- wprowadzenie ładunków na szeregu kart, symbolizujących ilość możliwych aktywacji – przede wszystkim na dodatkowym uzbrojeniu i bombach;
- Unik jako modyfikacja kości obrony, a nie dodanie wyniku;
- standardowe bonusy za zasięg dla dodatkowych wieżyczek i dział;
- strata akcji w przypadku niemożliwości jej wykonania (np. brak zasięgu podczas próby namierzenia);
- ściśle określone położenie statku wykonującego 'beczkę’ – brak możliwości swobodnego przesuwania modelu wzdłuż wzornika;
- zmiana funkcjonowania Jonów – statek wykonuje „zielony” (a w zasadzie „niebieski”) manewr 1-prosto i może wykonać jedynie Skupienie jako swoją akcję
Więcej zmian
Statystyki statków, specjalne zdolności pilotów oraz zasady kart rozwinięć (a nawet ich nazwy) w wielu przypadkach ulegną zmianom, choć zasadniczy ich charakter nie zmieni sie znacząco. Pojawią sie oczywiście nowe rozwinięcia i nowi piloci, zastćpując część obecnych rozwinięć i pilotów.
Z innych ważnych zmian wyglądu rozgrywki i komponentów:
- nowy „feature” wzorników manewrów – środkowa linia pomocna m.in. podczas kolizji;
- nowy wygląd kart pilotów, uwzględniający specjalne zasady pilotów i statków (koniec z tytułami jako odrębnymi kartami);
- nowy rozmiar i wygląd kart rozwinięć;
- nowy rodzaj kart rozwinięć – Konfiguracje, często połączone ze zmienną geometrią modelu;
- nowy wygląd wskaźników manewrów, cała tarcza widoczna podczas planowania manewru, niebieskie manewry zamiast zielonych jako ukłon w stronę graczy z daltonizmem;
- dwustronne żetony osłon (zamiast zdejmować – obracamy je);
- nowy wygląd żetonów, wszystkie żetony okrągłe usuwamy na koniec tury;
- brak niebieskich żetonów namierzonego celu – żetony namierzenia przypisane numerycznie do namierzającego statku;
- nowy wygląd talii obrażeń, zmieniona lista kart uszkodzeń (tylko 5 trafień bezpośrednich!);
- nowy rozmiar podstawki (6x6cm) dla statków, które „stały w rozkroku” pomiędzy małą a dużą podstawką;
- nowy wygląd i funkcjonalność kartoników;
- ładniejsze i bardziej precyzyjnie wykonane modele – więcej ruchomych elementów!
A co w dalszej kolejności? Przede wszystkim- dwie nowe frakcje w grze! Ruch Oporu i Najwyższy Porządek zostaną wyodrębnione i wydane najprawdopodobniej już w drugiej fali produktów do drugiej edycji.
Miłośnicy wariantu epickiego też mogą być spokojni, wciąż będzie on wspierany i planowane są rozszerzenia dla niego.
Podsumowanie
Nie ma wątpliwości, że czeka nas masa zmian. Na szczęście większość z nich to zmiany, na które znaczna część środowiska czekała z utęsknieniem. Kontynuacja pierwszej edycji gry była dla deweloperów karkołomnym zadaniem ze względu na stale powiększające się problemy z balansem gry, rozrastającym się do absurdalnych rozmiarów FAQ, oraz notorycznie pojawiającymi się dziurami w zasadach.
Druga edycja gry będzie doskonałą okazją, aby twórcy wprowadzili w tej niezwykle udanej grze należyty ład i przetarli szlak dla dalszych rozszerzeń.
„Face-lifting” komponentów gry zapewne ucieszy estetów, a fascynaci uniwersum SW z pewnością dobrze przyjmą wyodrębnienie dwóch nowych frakcji.
Oby tylko nasze portfele wytrzymały to wszystko… 🙂
To tyle w telegraficznym skrócie. Dla chcących poczytać i zobaczyc więcej:
Rozgrywka z udziałem Alex’a Davy’ego
Nagranie z Hyperspace Report (słabe audio)