W poprzednim wpisie dotyczącym gali oscarowych mogliście poczytać sobie o osobach nominowanych do statuetek, którym nie udało się ich wygrać. Dziś postanowiliśmy przybliżyć Wam szczęśliwców, którym nominacje przyniosły najbardziej cenione nagrody w filmowym świecie. Nowej Nadziei udało się zdobyć nagrody w sześciu kategoriach i jedną nagrodę specjalną, Imperium Kontratakuje w jednej kategorii i jedną nagrodę za specjalne osiągnięcia. Powrót Jedi także otrzymał nagrody za specjalne osiągnięcia. Przyjrzyjmy się nieco bliżej tym, którzy je otrzymali.

KOMPOZYTOR

JOHN WILLIAMS zdobył jednego, z czterech w swoim dorobku, Oscara w kategorii NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA dla Nowej Nadziei. Wśród nominowanych byli też twórcy muzyki do filmów Julia, Szpieg, który mnie kochał oraz Mesjasz. Najzabawniejsze jest to, że Williams właściwie konkurował sam ze sobą, był bowiem nominowany za najlepszą muzykę do Bliskich spotkań trzeciego stopnia Spielberga.

MONTAŻYŚCI

Od lewej Richard Chew, Marcia Lucas, Paul Hirsh. Na wspólną fotkę załapała się też aktorka Farrah Fawcett.

RICHARD CHEW, MARCIA LUCAS, PAUL HIRSH zwyciężyli w kategorii NAJLEPSZY MONTAŻ konkurując z osobami, które w pocie czoła montowały filmy: Bliskie spotkania trzeciego stopnia, Mistrz kierownicy ucieka, Julia oraz Punkt zwrotny. Warto nadmienić, że Marcia Lucas była żoną Geogre’a w latach 1969-1983.

SCENOGRAFOWIE

John Barry. Scenograf (Nowa nadzieja, Imperium kontratakuje, Mechaniczna pomarańcza, Superman, Złoto dla zuchwałych)

Leslie Dilley. Scenograf (Nowa nadzieja, Imperium kontratakuje, Otchłań, Obcy, Poszukiwacze zaginionej arki)

Norman Reynolds. Scenograf (Nowa nadzieja, Imperium kontratakuje, Powrót Jedi, Poszukiwacze zaginionej arki, Imperium słońca)

Roger Christian. Scenograf (Nowa nadzieja, Powrót Jedi, Mroczne widmo, Nostradamus)

JOHN BARRY, LESLIE DILLEY, NORMAN REYNOLDS, ROGER CHRISTIAN wywalczyli sobie statuetkę w kategorii NAJLEPSZA SCENOGRAFIA mając za „przeciwników” twórców: Bliskich spotkań trzeciego stopnia, Punktu zwrotnego, Szpiega, który mnie kochał Portu lotniczego ’77. Co ciekawe, film Spielberga, także o kosmicznej tematyce, zdobył jedynie dwie nagrody na dziewięć nominacji, natomiast Nowa Nadzieja sześć na jedenaście. Bliskim spotkaniom wpadła nagroda jedynie za zdjęcia i statuetka specjalna za montaż efektów specjalnych.

KOSTIUMY

John Mollo, aktorka Natalie Wood i Darth Vader

JOHN MOLLO w tej jakże znaczącej dla Gwiezdnych Wojen kategorii NAJLEPSZE KOSTIUMY pokonał pracujących nad filmami: Julia, Druga strona północy, Port lotnicy ’77, Mała nocna muzyka. Mollo otrzymał jeszcze jedną statuetkę za historyczny dramat Ghandi w 1983.

EFEKTY SPECJALNE

John Stears. Efekty specjalne (Nowa nadzieja, Żyje się tylko dwa razy, Maska Zorro, Operacja „Piorun”, Goldfinger)

John Dykstra. Efekty specjalne (Nowa nadzieja, Star Trek, Spider-Man, Spider-Man II, Django)

Robert Edlund. Efekty specjalne (Nowa nadzieja, Imperium kontratakuje, Powrót Jedi, Poszukiwacze zaginionej arki, Obcy 3)

Grant McCune. Efekty specjalne (Nowa nadzieja, Star Trek, Kosmiczne jaja, Pogromcy duchów II, Batman Forever)

Robert Blalack. Efekty specjalne (Nowa nadzieja, Czy leci z nami pilot, Blues Brothers, Odmienne stany świadomości)

JOHN STEARS, JOHN DYKSTRA, RICHARD EDLUND, GRANT MCCUNE, ROBERT BLALACK wypracowali sobie statuetkę za najlepsze efekty specjalne. Konkurowali jedynie z twórcami Bliskich spotkań trzeciego stopnia. W latach 70-tych w tej kategorii często były nominowane dwa-trzy filmy, bowiem na przesyt zapierających dech w piersi wizualnych czarów nie można było narzekać.

DŹWIĘKOWCY

Dźwiękowcy Bob Minkler, Ray West, Don MacDougall podczas oscarowej przemowy.

BOB MINKLER, RAY WEST, DON MACDOUGALL, DEREK BALL zwyciężyli w kategorii NAJLEPSZY DŹWIĘK za Nową nadzieję zostawiając w tyle ekipy z Bliskich spotkań trzeciego stopnia, Ceny strachu, Głębi Punktu zwrotnego. Co ciekawe, nagrody za montaż dźwięku były przyznawane w kratkę. W latach, kiedy Nowa Nadzieja Imperium Kontratakuje były w oscarowej stawce te nagrody w ogóle nie były rozdawane. Niestety nie udało namierzyć się fotografii Dereka Balla.

Bill Varney. Dźwiękowiec (Imperium kontratakuje, Poszukiwacze zaginionej arki, Diuna, Powrót do przyszłości)

Gregg Landaker. Dźwiękowiec (Imperium kontratakuje, Dunkierka, Godzilla, Speed: niebezpieczna prędkość, Twister)

Steve Maslov. Dźwiękowiec (Imperium kontratakuje, Poszukiwacze zaginionej arki, Coś, Diuna, Gremliny rozrabiają)

BILL VARNEY, GREGG LANDAKER, PETER SUTTON, STEVE MASLOV otrzymali Oscara w kategorii najlepszy dźwięk za Imperium Kontratakuje. Pokonali m.in ekipę odpowiedzialną za filmy: Sława, Odmienne stany świadomości, Wściekły byk Córka górnika. Wśród wszystkich osób pracujących nad Star Wars, to właśnie dźwiękowcy i montażyści dźwięku byli nominowani do Oscara najwięcej razy. Nie udało nam się namierzyć sensownych zdjęć Petera Suttona.

NAGRODY SPECJALNE

Ben Burtt. Dźwiękowiec (Nowa nadzieja, Imperium kontratakuje, Zemsta Sithów, E.T., Indiana Jones i ostatnia krucjata, WALL-E)

BEN BURTT odebrał w 1978 nagrodę specjalną za wybitne osiągnięcia udźwiękowienia, a konkretnie za kreację głosów obcych, stworzeń i robotów. Jemu zawdzięczamy te wszystkie dziwne odgłosy wydawane zarówno przez naszych ulubieńców, jak i tych pojawiających się tylko na chwilkę.

Dennis Muren. Efekty specjalne (Imperium kontratakuje, Powrót Jedi, Mroczne widmo, Terminator II: Dzień sądu, Pogromcy duchów II, Park Jurajski)

Bruce Nicholson. Efekty specjalne (Imperium kontratakuje, Poszukiwacze zaginionej arki, Uwierz w ducha, Poltergeist)

Brian Johnson. Efekty specjalne (Imperium kontratakuje, Obcy, Ostatni smok, Niekończąca się opowieść)

Ken Ralston. Efekty specjalne (Powrót Jedi, Kontakt, Forrest Gump, Powrót do przyszłości II)

Phil Tippett. Efekty specjalne (Powrót Jedi, Park Jurajski, Żołnierze kosmosu, RoboCop, Ewolucja)

RICHARD EDLUND, DENNIS MUREN, BRUCE NICHOLSON, BRIAN JOHNSON otrzymali specjalne wyróżnienie za zrewolucjonizowanie efektów specjalnych za Imperium Kontratakuje. Kilka lat później dwóch z tych speców w swoich dziedzinach zostało nagrodzonych za Star Wars ponownie!

RICHARD EDLUND, DENNIS MUREN, KEN RALSTON, PHIL TIPPETT za innowacyjne efekty specjalne w Powrocie Jedi otrzymali nagrody specjalne. Warto dodać w ramach ciekawostki (dla tych, co nie czytali wpisu o nominowanych), że Dennis Muren jest posiadaczem łącznie 8 statuetek – w tym dwóch specjalnych!

Tytaniczna praca speców w poszczególnych dziedzinach kinematografii zaowocowała filmami, które oglądają kolejne pokolenia. Wydaje nam się, że same nagrody są dla ich zdobywców niemniej istotne, niż to jak reagują na Gwiezdne Wojny nowi widzowie, których przecież wciąż przybywa. Z perspektywy czasu tym najbardziej posiadającym Moc Oscarem wydaje się ten dla Williamsa, który stworzył soundtrack rozpoznawalny nawet dla starwarsowych laików. A czy wierzymy, że Gwiezdne Wojny mogą jeszcze kiedyś taką nagrodę otrzymać? Oczywiście, szczególnie, że ostatnia, zdecydowanie „łapiąca się” na oscarowy wyścig część pojawi się na ekranach kin pod koniec tego roku. W temacie Oscarów to już niestety wszystko, dajcie nam znać w komentarzach na fanpage czy zamierzacie tegoroczną galę oglądać!