W ostatnim miesiącu z kawałkiem na polski rynek trafiły aż 3 planszówki z uniwersum Gwiezdnych Wojen od wydawnictwa Rebel (a ściślej 2 planszówki i jeden dodatek) Mieliśmy okazję zagrać we wszystkie. Nadszedł czas podzielić się naszymi wrażeniami na ich temat.

Pierwsza z nich, którą zrecenzujemy to The Mandalorian: Przygody oraz, wydany niedawno dodatek Klan Dwóch.

Zapraszamy do sprawdzenia również recenzji pozostałych tytułów:


The Mandalorian: Przygody + Klan Dwóch

Po kilkunastu rozgrywkach w różnych składach osobowych możemy z całą pewnością stwierdzić, że The Mandalorian: Przygody z dodatkiem Klan Dwóch to jedna z najlepszych adaptacji serialowych na rynek gier planszowych, jakich mogliśmy doświadczyć w ostatnich latach. Autorzy gry Corey Konieczka i Josh Beppler dostarczyli fanom Gwiezdnych Wojen produkt, który nie tylko oddaje klimat serialu, ale przede wszystkim oferuje mechanicznie dopracowaną, taktyczną rozgrywkę kooperacyjną.

System rozgrywki – prostota, która nie nudzi

Podstawą gry jest elegancko prosty, lecz głęboki mechanizm zarządzania kartami. Na początku, po przeczytaniu instrukcji, a nawet po obejrzeniu filmiku instruktażowego (do którego można przejść skanując kod QR z instrukcji) mechanika może wydawać się skomplikowana, jednak już po pierwszej rozgrywce wszystko było już dla nas logiczne i przez resztę gry nie musieliśmy już zaglądać do instrukcji.

Każdy gracz dysponuje unikalną talią 12 kart reprezentujących umiejętności wybranej postaci. Rozpoczynając rozgrywkę dobieramy na rękę 4 z nich. W swojej turze musimy zagrać dokładnie dwie karty do różnych slotów akcji: ruchu, ataku, wywiadu i planowania. Wartość liczbowa karty (1-4) określa siłę wykonywanej akcji – im wyższa liczba, tym skuteczniejsza akcja.

Kluczowym elementem jest jednak system aktywacji wrogów. Gdy suma wartości kart w danym slocie osiągnie 5 punktów, aktywuje się wydarzenie. Przekroczenie tego progu wywołuje dodatkowo kryzys – mechanizm unikatowy dla każdej misji. Ta pozornie prosta zasada tworzy fascynującą przestrzeń decyzyjną, gdzie gracze muszą balansować między efektywnością swoich akcji a kontrolą nad tempem wydarzeń.

Talia przewodnika i tajemnicze koperty

System „talii przewodnika” zasługuje na szczególne wyróżnienie. Zamiast rzucać graczy na głęboką wodę z wszystkimi zasadami od razu, gra stopniowo wprowadza nowe mechaniki, karty i elementy rozgrywki. Po każdej misji – niezależnie od jej wyniku – odkrywamy kolejne karty z talii przewodnika, które mogą dodać nowe zasady, postacie lub modyfikacje do tych już poznanych. To rozwiązanie pozwala nawet początkującym graczom szybko wejść w świat gry, podczas gdy doświadczeni gracze stopniowo odkrywają jej pełną głębię.

Talii przewodnika nie tasuje się – karty w niej muszą być dobierane w odpowiedniej kolejności. Co jakiś czas pojawia się w niej karta oznaczona słowem „STOP” – to oznacza miejsce, do którego należy dobrać karty. Kiedy gra pozwoli dobrać karty z talii ponownie, znowu robimy to do kolejnej karty „STOP”.

Karty w talii przewodnika są odpowiednio oznaczone i ponumerowane, więc jeśli najdzie nas ochota na powtórzenie wcześniejszych misji, lub chcemy zagrać w grę od początku z nowymi graczami, istnieje taka możliwość.

Żeby tego było mało, w pudełku znajdują się tajemnicze, duże koperty opatrzone napisem „Nie otwieraj, dopóki nie otrzymasz takiego polecenia”. Nie będziemy zdradzać co jest w środku, ale fakt, że gra pozwala się odkrywać stopniowo, dodaje emocji i powoduje, że ma się ochotę wracać do tej gry, niemalże jak oglądanie kolejnego odcinka serialu „Mandalorianin”!

Podstawa kontra dodatek – dwie kompletne przygody

Wersja podstawowa The Mandalorian: Przygody skupia się na wydarzeniach z pierwszego sezonu serialu. Otrzymujemy cztery główne misje osadzone w kultowych lokacjach i sytuacjach znanych z ekranu. Każda misja wykorzystuje dwustronicową mapę w spiralnie oprawionej księdze misji, co nie tylko ułatwia przygotowanie gry, ale również pozwala na płynne przejście między scenariuszami.

Między planszami w księdze misji dodano kadry z serialu w formie komiksu, jako przypomnienie fabuły i wprowadzenie do następnej misji.

Dodatek Klan Dwóch wprowadza zawartość inspirowaną drugim sezonem serialu. To nie jest jedynie kosmetyczny dodatek – otrzymujemy cztery całkowicie nowe mapy, podwajające liczbę lokacji w grze. Nowe misje charakteryzują się większą złożonością mechaniczną i wprowadzają elementy nieobecne w podstawce.

Karty z dodatku są odpowiednio oznaczone tak, aby łatwo było je rozpoznać i rozdzielić od kart z gry podstawowej.

Nowe postacie – zróżnicowane style gry

Dodatek wprowadza cztery nowe postacie. Każda z nich, podobnie jak postacie w podstawce, posiada unikalny styl rozgrywki wynikający z ich charakterystyk znanych z serialu. Zróżnicowane postacie oferują asymetryczne podejścia do rozgrywki, zapewniając wysoki stopień replayability, nawet na znanych mapach.

Mechaniki pojedynku i nowi wrogowie

Dodatek wprowadza fascynujący system pojedynków dla najważniejszych antagonistów. Gdy atakujemy wroga z tą umiejętnością, musimy zagrać kartę pojedynku, która może zablokować część obrażeń i wywołać niespodziewany efekt. Ten mechanizm doskonale oddaje klimatyczne pojedynki z kluczowymi złoczyńcami drugiego sezonu.

Oprócz możliwości pojedynkowania się, nowi wrogowie otrzymali rozszerzone umiejętności: „Szybkość” pozwala na dodatkowy ruch, „Czujność” uniemożliwia zakłócenia, „Ostatni cios” zadaje obrażenia bohaterowi znajdującemu się na polu pokonanego właśnie wroga.

Te dodatki znacząco wpływają na taktykę, zmuszając do przemyślenia strategii znanych z gry podstawowej.

Kooperacja

The Mandalorian: Przygody celnie trafia w sedno dobrej gry kooperacyjnej. System współdzielonych slotów akcji wymusza komunikację między graczami – musimy wspólnie planować, które karty zagrać, aby uniknąć niepożądanych wydarzeń. Jednocześnie każdy gracz ma realny wpływ na wynik rozgrywki poprzez unikalne umiejętności swojej postaci.

Gra unika pułapki „lidera alfa”, który mógłby przejąć kontrolę nad całą rozgrywką – choć można udzielać rad, ostateczne decyzje o zagrywanej karcie należą do aktywnego gracza. Informacje uzyskane poprzez akcję wywiadu mogą być dzielone, ale szczegóły często pozostają w rękach tego, kto je odkrył.

Skalowanie trudności i tryb swobodny

Gra oferuje trzy poziomy trudności: „początkujący” (z bonusowymi punktami życia), „standardowy” i weteran (z mniejszą liczbą kart na ręce). Ten system pozwala dostosować wyzwanie do umiejętności grupy, nie zmieniając przy tym podstawowych mechanik. Klan Dwóch dodatkowo wprowadza jeszcze jeden poziom trudności „ekspercki” – dla tych, którzy chcą doznać prawdziwego wyzwania.

Ważnym aspektem jest elastyczność w liczbie graczy. Choć każda misja sugeruje konkretne postacie (w trybie fabularnym), gracze mogą swobodnie wybierać bohaterów w tzw. trybie swobodnej rozgrywki. System współdzielenia postaci pozwala również na grę większej liczby osób niż zalecane 1-4.

Replayability – level max!

Bardzo spodobał nam się element dodatku Klan Dwóch, znajdujący się na ostatniej stronie instrukcji – jest to dziennik wyzwań. System ten sugeruje różnorodne misje, modyfikacje, które można nakładać na dowolne mapy, tworząc kombinacje scenariuszy i „remiksy” podstawowych misji. Przy każdym z wyzwań widnieje pole, które możemy zaznaczyć, kiedy zagramy w daną wersję misji. Jest ich naprawdę sporo!

Co istotne, dziennik znacznie wydłuża żywotność gry. Zamiast ograniczać się do ośmiu map fabularnych, otrzymujemy dziesiątki kombinacji różnych celów misji z różnymi lokacjami.

Jeśli chodzi o możliwości kolejnych, nowych i unikatowych rozgrywek (język angielski określa to wspomnianym już przez nas słowem „replayability”), to gra The Mandalorian: Przygody, a w szczególności z dodatkiem Klan Dwóch, jest pod tym względem po prostu wzorowa! Składa się na to wiele czynników, m.in. losowe rozmieszczenie przedmiotów na planszy, możliwość regulowania stopnia trudności, tryb gry swobodnej, dodatkowe karty, wyzwania z modyfikacją misji… Nawet teraz, po wielu rozgrywkach, mamy ochotę do niej wrócić i spróbować czegoś nowego!

Jakość wykonania i komponenty

Wydanie polskie od wydawnictwa Rebel utrzymuje wysoką jakość komponentów. Spiralnie oprawiona księga misji to praktyczne rozwiązanie, eliminujące konieczność składania płytek mapy. Karty charakteryzują się dobrą gramaturą, a grafiki na planszach, kartach i instrukcjach wiernie oddają klimat serialu.

Żetony wrogów i obiektów są wykonane z solidnego kartonu.

Jedyny mankament jaki zauważyliśmy to błędy w polskim tekście w kilku miejscach… Niestety widzimy to ostatnio często. Rebelu, popraw się!

Czy warto kupić?

The Mandalorian: Przygody z dodatkiem Klan Dwóch to pozycja obowiązkowa dla fanów serialu i miłośników kooperacyjnych gier taktycznych. Gra udanie łączy prostotę zasad z głębią strategiczną, oferując satysfakcjonującą rozgrywkę zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych graczy.

Szczególnie polecamy ten zestaw grupom, które cenią sobie narracyjne doświadczenia w połączeniu z mechaniczną głębią. System przewodnika i dziennik wyzwań zapewniają długoterminową wartość, czyniąc z tej gry inwestycję na lata, a nie jednorazową przygodę.

Dobra, dosyć tego pisania, idziemy grać 😉

Recenzja została przygotowana na podstawie egzemplarza gry dostarczonego przez wydawnictwo Rebel.