Zbliża się 91. gala wręczenia najważniejszych nagród filmowych za jakie uchodzą Oscary. W tym artykule postanowiliśmy rozpracować gwiezdnowojennych nominowanych do tych prestiżowych wyróżnień. Z jakimi produkcjami konkurowało wtedy Star Wars? Kto mógł wyjść z gali ze statuetką, ale mu się nie udało? Zapraszamy do czytania!
PRODUCENT
GARY KURTZ. Producent Nowej nadziei. Nominowany w kategorii NAJLEPSZY FILM. Najlepszym filmem 1977 roku ostatecznie okazuje się Annie Hall, nagrodę odbiera Charles H. Joffe, współpracujący z Woodym Allenem od lat 60-tych, aż do swojej śmierci w 2008 roku.
AKTOR
ALEC GUINNESS. Nominowany w kategorii NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY za rolę Obi-Wana Kenobiego. Statuetkę ostatecznie zgarnął Jason Robards za kreację Dashiella Hammetta w dramacie biograficznym Julia.
SCENARZYSTA I REŻYSER
GEORGE LUCAS. Nominowany w kategorii NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY oraz NAJLEPSZY REŻYSER. Za najlepszy scenariusz oryginalny nagrody zgarniają Woody Allen oraz Marshall Brickman, najlepszym reżyserem także zostaje Woody Allen.
KOMPOZYTOR
JOHN WILLIAMS. Nominowany w kategorii NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA za Imperium kontratakuje. Statuetkę zdobywa Michael Gore za ścieżkę dźwiękową do musicalu Sława. Nominowany również za muzykę do Powrotu Jedi, statuetkę otrzymuje Bill Conti za Pierwszy krok w kosmos. Nominacja za Przebudzenie mocy, statuetka wędruje do Ennio Morricone za Nienawistną ósemkę. Nominacja za Ostatniego Jedi, nagroda trafia w ręce Alexandre’a Desplata za Kształt wody.
MONTAŻYSTKI
MARYANN BRANDON i MARY JO MARKEY mogą się poszczycić nominacjami za NAJLEPSZY MONTAŻ. To one nadały Przebudzeniu mocy ostateczny kształt w tej dziedzinie filmowej sztuki. Wygryzła je Margaret Sixel odpowiedzialna za szalenie dynamiczny montaż do Mad Max: Na drodze gniewu.
SCENOGRAFOWIE
ALAN TOMKINS, HARRY LANGE, LESLIE DILLEY, MICHAEL FORD, NORMAN REYNOLDS. Nominowani w kategorii NAJLEPSZA SCENOGRAFIA za Imperium kontratakuje. Nagrody odebrali Pierre Guffroy oraz Jack Stevens za melodramat Tess w reżyserii Romana Polańskiego. Jak widać po zdjęciach panowie Ford i Reynolds Oscary zdobyli, ale o tym jeszcze sobie zdążycie przeczytać!
FRED HOLE, JAMES L. SHOPPE, MICHAEL FORD, NORMAN REYNOLDS. Ekipa nominowana za Powrót Jedi. Nagroda ostatecznie przypadła Susanne Lingheim oraz Annaie Asp za Fanny i Aleksandra Ingmara Bergmana. Zdjęcia Freda Hole’a oraz Jamesa L. Shoppe’a niestety nie udało nam się znaleźć.
EFEKTY SPECJALNE
JOHN KNOLL, ROB COLEMAN, DENNIS MUREN, SCOTT SQUIRES mogli zgarnąć nagrody za NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE w Mrocznym widmie. Akademia sfiksowała jednak na punkcie Matrixa i tym samym nagrody odebrali John Gaeta, Janek Sirrs, Steve Courtley i Jon Thum. W ramach ciekawostki warto dodać, że Dennis Muren jest laureatem aż 8 statuetek Oscarowych (w tym dwóch specjalnych)! Prawdziwy mistrz FX!
JOHN KNOLL i ROB COLEMAN ponownie współpracowali podczas powstawania Ataku klonów. Tym razem towarzyszyli im PABLO HELMAN i BEN SNOW. Była to jedyna nominacja dla Epizodu II. Konkurencja w 2003 roku była nielicha, nagrody zgarnęli Jim Rygiel, Randall William Cook, Alex Funke i Joe Letteri za drugą część trylogii Władcy Pierścieni – Dwie Wieże.
ROGER GUYETT, PAT TUBACH, NEAL SCANLAN, CHRIS CORBOULD mogli być równie mocno zaskoczeni decyzją Akademii, co byli nią widzowie. Za swój świetny, acz nierzucający się w oczy wkład w Ex Machinę nagrody otrzymali Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Williams Ardington i Sara Bennett.
NEAL SCANLAN i CHRIS CORBOULD spotkali się ponownie pracując nad efektami do Ostatniego Jedi. Towarzyszyli im BEN MORRIS i MICHAEL MULHOLLAND, lecz nie udało się pokonać twórców wskrzeszonego z powodzeniem Blade Runnera. John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert i Richard R. Hoover współpracujący z perfekcjonistą Dennisem Villeneuve odwalili kawał rewelacyjnej roboty.
CHARAKTERYZATORZY
DAVE ELSEY oraz NIKKI GOOLEY walczyli za Gwiezdne wojny w kategorii NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA. Zemsta Sithów była nominowana tylko w tej jednej kategorii. Zwyciężyli Howard Berger i Tami Lane, którzy zmajstrowali mistrzowskie make-upy postaciom z Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa.
DŹWIĘKOWCY
BEN BURTT, GARY SUMMERS, RANDY THOM, TONY DAWE zostali nominowani w kategorii NAJLEPSZY DŹWIĘK lecz zostali rozgromieni przez skład: David MacMillan, Thomas Scott, Mark Berger, Randy Thom (tak, Radny Thom w pewnym sensie konkurował ze sobą w tej samej kategorii i to w sumie dwukrotnie, także za Już nigdy nie zawyje wilk) odpowiedzialny za Pierwszy krok w kosmos. BEN BURTT otrzymał także nominację w kategorii NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU, poległ w starciu z Jay’em Boekelheide nagrodzonym za Pierwszy krok w kosmos. Co ciekawe, Gary Summers za swoje pozastarwarsowe dźwiękowe dokonania ma już na koncie aż cztery statuetki!
GARY RYDSTORM, JOHN MIDGLEY, SHAWN MURPHY, TOM JOHNSON walczyli o nagrody za najlepszy dźwięk w roku 2000 w Mrocznym widmie. Był to jednak rok należący do produkcji sióstr Wachowskich. David Lee, John T. Reitz, David E. Campbell, Gregg Rudloff wrócili do domu ze statuetkami za Matrixa. BEN BURTT i TOM BELLFORT (brak zdjęcia) otrzymali nominacje za najlepszy montaż dźwięku. W tej kategorii bezkonkurencyjny był jednak gość, który także pracował przy Matrixie – Dane A. Davis.
ANDY NELSON, CHRISTOPHER SCARABOSIO, STUART WILSON nie wygrali w kategorii najlepszy dźwięk a DAVID ACORD i MATTHEW WOOD musieli obejść się smakiem w kategorii najlepszy montaż dźwięku za Przebudzenie mocy, bowiem rok 2016 należał do ekipy Mad Max: Na drodze gniewu. Statuetki otrzymali odpowiednio Ben Osmo, Chris Jenkins, Gregg Rudloff oraz David White i Mark A. Mangini.
DAVID PARKER, MICHAEL SEMANICK, REN KLYCE, STUART WILSON pracowali wspólnie na nominację w kategorii najlepszy dźwięk. Znany z pracy nad Przebudzeniem mocy MATTHEW WOOD oraz wspomniany REN KLYCE zasłużyli też na nominację za najlepszy montaż dźwięku w Ostatnim Jedi, lecz laury przypadły specom od Dunkierki Nolana. Najlepszy dźwięk zmajstrowali Gregg Landaker, Mark Weingarten i Gary Rizzo, a zmontowali go Richard King i Alex Gibson.
W kolejnym wpisie dowiecie się w jakich kategoriach Gwiezdnym Wojnom udało się wygrać złote statuetki. Nam nie tylko jako zagorzałym fanom serii wydaje się, że nagroda za najlepszy film roku się Nowej Nadziei, a kreatywny mózg całej serii zdecydowanie powinien dostać nagrody za reżyserię i scenariusz oryginalny. No cóż, nie udało się, i nie oszukujemy się, że w przyszłości jakikolwiek film z serii zostanie nagrodzony w najważniejszych kategoriach. Mamy zupełnie inną filmową rzeczywistość. Nie zmienia to jednak faktu, że filmy z gwiezdnej serii są ponadczasowe, a o wielu nagrodzonych Oscarami produkcjach pamięta może garstka zagorzałych kinomanów. I tym optymistycznym akcentem kończymy nasz wpis o nominowanych i zapowiadamy o nagrodzonych. A przeczytać go będziecie mogli jeszcze przed oscarową galą!